Espigoladors i espigoladores

L’altre dia vam veure aquesta pel·lícula francesa, “Les glaneurs et la glaneuse”, de l’Agnes Varda, sobre els espigoladors.

1. ESPIGOLAR
|| 1. Collir d’en terra les espigues que han caigut als segadors durant la segada; cast. espigar.
|| 3. Collir els fruits que han quedat en el camp després de la collita general.
|| 4. fig. Arreplegar allò que altres han deixat o triar allò que està barrejat entre altres coses; cast. espigar.

D’espigoladors n’hi ha hagut sempre, al camp, i ara també a les ciutats. I a la pel·lícula hi surten tant espigoladors rurals com urbans. Els rurals “repassen” els camps un cop s’ha acabat la collita i aprofiten les tones de menjar que no es considera bo per comercialitzar (patates massa petites, massa grosses, en forma de cor…). Els urbans són els que aprofiten tot el que troben a les escombraries (on es llença més menjar es veu que és als contenidors que hi ha a la vora dels supermercats…). L’activitat està emparada en el codi civil francès i per a moltes persones constitueix un estil de vida.

Realment molt interessant.

(em sembla que al youtube hi és tota penjada a trossets)

2 comments

  1. jorudi

    En Pompeu Fabra defineix “espigolar” com arreplegar d’ací i d’allà. I el diccionari Bordas emprant quasi les mateixes paraules d’en Fabra “trouver de-ci de-là au cours de la lecture”. Jo sempre he utilitzat el mot espigolar en aquest sentit ja que m’agrada molt llegir. Però no puc acabar el llibre en curs perquè cau a les meves mans un altre que considero més interessant… i així successivament. I per això jo dic que no llegeixo llibres sinó que espigolo en cadascun d’ells allò que em sembla més interessant.

    M'agrada

  2. jorudi

    De la meva època d'”espigolador” recordo l’any 1938, quan jo tenia cinc anys i anava amb els meus pares i la meva “tieta” a espigolar verdulagues (únic menjar que teníem a aquella època) a un camp de pomes, amb el permís del pagès que malgrat tot enviava el seu fil a vigilar-nos tot passejant per un marge de pedra des d’on podia dominar tota la colla perquè no caiguessin en la temptació de collir alguna poma de l’arbre.

    M'agrada

Deixa un comentari

